NAK DUIT LEBIH!!

Posted by: Amalina Azri / Category:

Sekarang ni saya telah mengatur masa depan saya..hehe..maklum la zaman sekarang ni semuakan nak duit je..bak kata ramai orang nak masuk toilet pun kena bayar..barang-barang pun mahal-mahal sekarang ni..tak ada duit tak dapat la memiliki barang yang di idam-idamkan tu..
jadi sekarang ni saya nak cari duit lebih untuk kegunaan saya dan simpanan hari akan datang(ye la kan kita mana tau masa depan kita macam mana..so sediakan payung sebelum hujan la kan...)

Cara saya untuk mendapatkan duit lebih adalah bekerja part time dengan bakat yang saya ada..
ok..buat masa ini saya adalah seorang programmer dan kemungkinan akan jadi pegawai kerajaan atau pun database administrator atau pun system analyst..kerja part time yang saya akan buat dalam mase sebulan atau dua bulan dari sekarang adalah lecturer part time di IPTS sekitar lembah kelang ataupun shah alam ataupun mengambil upah membuat website dan portal ataupun menjadi programmer di company swasta yang nak programmer part time. salary ataupun upah yang saya bakal dapat itu kemungkinan tak banyak tapi ia sudah memadai bagi saya..

Simpan duit dan asingkan duit kegunaan sendiri dan duit simpanan masa depan
ini maybe boleh menjadikan tips untuk anda2..
Cara saya simpan duit saya adalah sebegini:
duit dari salary tetap saya + salary/upah part time akan saya bahagikan kepada tiga
1. kegunaan sendiri2 setiap bulan(bayar bil tepon,beli barang2 makeup ke, ape je la yang berkaitan)
2.simpanan untuk membeli barang yang diidamkan ataupun pergi melancong(ni bila teringin nak beli apa2 barang yang tiba-tiba suka sangat boleh guna duit ni atau pun pergi melancong bersama keluarga dan kawan-kawan)
3.simpanan masa depan yang kita tak tahu apa bakal terjadi(ni wajib la kan..if bukan untuk diri sendiri kemungkinan untuk keluarga kita tau anak-anak kita yang akan datang..wah sebut anak??bila nak kawen ni?hohoho..)

sekarang ni saya dah terfikir semua-semua ni..dulu masa zaman belajar mana rasa sangat pasal tak ada duit semua ni..dulukan parents bagi duit setiap minggu walaupun kadang-kadang tu parents bagi tak cukup tapi boleh bertahan la untuk dapat duit minggu depannya.. Tapi saya sudah ajar diri sendiri dari zaman sekolah lagi untuk kumpul duit jika nak beli apa-apa barang..tak yah minta duit kat parents..dalam masa 3 bulan kumpul duit boleh dapat RM 300 - Rm 400..bila dah beli barang yang dikehedaki dan ada duit lebih saya suruh mak saya simpankan duit tu dalam bank..

Hidup sudah berubah..tidak lagi macam zaman muda-muda..sekarang ni kena pandai cari duit untuk meneruskan hidup yang selesa dan juga kena pandai berjimat dan perlu,harus,wajib simpan duit untuk masa depan..


0 comments:

Post a Comment